Facebook

Kom godt på Facebook

Næsten 3 millioner danskere er på Facebook, og det gør det til Danmarks største fællesskab og medieplatform.

Derfor skal din virksomhed også være på Facebook, og det er faktisk nemt.

Her er en “Sådan kommer du godt i gang – en trin for trin guide” – med at oprette en såkaldt Facebook side (page).

Først og fremmest skal du selv have en personlig profil for at kunne oprette en side til din virksomhed, forening eller organisation.

Det behøver ikke tage mere end 5 minutter at oprette en Facebook Side via dette link

Vælg hvilken type af side du vil oprette – og så er det ellers at komme i gang.

Forsidebillede og profilbillede

Sørg for at vælge et iøjnefaldende forsidebillede til din side. Der er plads til et billede i bredt format i størrelsen 850px i bredden og 315px i højden.Brug forsidebilledet kreativt og lad det fortælle din virksomhed eller organisations budskab. Det er vigtigt at overholde Facebooks regler.

Vælg et billede, der er anderledes og iøjnefaldende – men det skal have sammenhæng med din virksomhed eller produkt.

Coca-Colas coverfoto i det nye timeline design på Facebook sider.

Vælg også et profilbillede – det er kvadratisk i størrelsen 180 x 180px. Det er bedst at bruge et logo her.

Kom godt i gang på Facebook – jeg hjælper dig gerne fra start til slut.Tryk her

Her er en opdateret trin for trin guide til hvordan du laver en Facebook side.

Download her

Når du oprettet siden er det vigtigt, at du giver den et navn, der er til at huske og finde.

Oftest skal du have mere end 25 fans af din side, før du kan vælge et ”rigtigt” navn til siden. Det er rimeligt nemt, at få hentet de 25 fans eller venner hjem.

Send et opslag ud på din egen Facebook profil med en opfordring til alle om at gå ind på din nye side og trykke på ”Synes godt om” knappen.

Når du har fået mere end 25 fans – kan du nu vælge dit ønskede sidenavn. Husk når du har valgt, så fanger bordet og du kan ikke senere skifte navn. For eksempel har dette vejr website www.livevejr.dk en Facebook side, der hedder www.facebook.com/livevejr

Kom godt i gang på Facebook – jeg hjælper dig gerne fra start til slut. Tryk her

Nu er du i gang – og nogle få grundregler kan sørge for at du kommer godt i gang på Facebook.

  1. Sørg for at være personlig i din kommunikation. Lad være med at forsøge at sælge noget, men fortæl om din arbejdsdag, dine oplevelser i virksomheden, dine medarbejdere eller hvad der nu er relevant for at gøre dine ”fans” engagerede i din virksomhed.
  2. Brug billeder til dine statusopdateringer. En god smartphone med en Facebook App er genial, og du kan tage billeder og videoer, som du kan bruge til dine statusopdateringer.
  3. Opdater jævnligt, men ikke for ofte. 2 maksimalt 3 opdateringer om dagen – og det gør ikke noget, hvis det kun er hver anden dag. Opdater om morgenen – dine fans tjekker Facebook om morgenen mellem 6 og 9. Opdater om aftnen mellem 17 og 20 – allerbedst ved 18-tiden. Det er her vi bruger Facebook, og det gælder om at ramme nyhedsfeedet hos fansene, mens de faktisk er online.
  4. Ros dine medarbejdere – fortæl om dine kunder – lad kunderne komme til orde – vær social – vær målrettet og aktiv.
  5. Sørg for at dine statusopdateringer er korte og præcise – og at opfordrer til dialog og engagement. Det gælder om at få gang i dialogen med dine fans gennem at de ”liker” din opdatering, dit billede eller video – og bedst af alt: At de kommenterer din post. Dermed kommer du også med på andres Facebook timelines, og kendskabet til din side og virksomhed vokser.

Facebook er et socialt medie, hvor det handler om at være i dialog og engageret. Derfor er det vigtigt, at du svarer på de indlæg, der kommer på siden. Lad være med at slette de kritiske indlæg, men gå i dialog og vær imødekommende.

Her er et eksempel fra TV2 Østs Facebookside:

Kom godt i gang på Facebook – jeg hjælper dig gerne fra start til slut.

Download manualen Kom godt i gang på Facebook

Download manualen Sådan laver du Facebook side med timeline

Kontakt mig på soren@soren-knudsen.dk via dette link