Ikke godt nok!

De fleste medier i Danmark er på Facebook. De fleste før noget, men det er desværre de færreste, der ved de gør og ikke mindst hvorfor de gør det.

Ved månedsskiftet gik Facebook over til et radikalt anderledes design på alle Facebook sider. Det var skiftetid for alle til det såkaldte timeline design. Alle har godt fem uger til at ændre design og fortælling på deres Facebook side samt tilpasse deres strategi til de nye funktionaliteter, som det nye design indbyder til.

En gennemgang af danske avis-huses tilstedeværelse (her kan alle timeline covers ses) på Facebook afslører et noget afslappet og i flere tilfælde uprofessionelt forhold til det sociale medier, som næsten 3 millioner danskere er til stede på.

Fyens.dk er ikke skiftet til det nye timeline design 4 dage efter det skulle være på plads

Flere medier har ikke en gang en Facebook side til dialog og samtale med deres kunder, læsere og brugere. Andre er der, men har ikke noget klart formål med at være der og lever en noget anonym tilværelse på det sociale netværk.

Facebook er samtale og dialog. Derfor er det afgørende, at de danske medier hele tiden sørger for at engagere deres “fans” og være i samtale med dem i stedet for blot sende til dem.

Det er den afgørende forskel mellem de gamle medier og nye medier. Det er en platform og et medie i sig selv, og det kræver en målrettet og kontinuerlig indsats.

For at være på Facebook skal man som virksomhed være klar til at være transparent, delende og konverserende. Det er de grundlæggende forudsætninger for at kunne klare sig i de sociale medier.

Flere mediehuse har ikke fået styr på det nye design, og deres Facebook sider er noget amputerede og i flere tilfælde uprofessionelle at lande på. Hverken det nye store coverfoto er kommet på, og der er slet ingen applikationer i det nye menufelt, der er taget i brug.

De færreste mediehuse har taget selve timeline fortællingen i brug til at fortælle Facebooks brugere om deres virksomhed fra den blev grundlagt og til i dag. TV-avisen er af de få, og det er der kommet en meget interessant og spændende side ud af.

Gennemgangen af avisernes Facebook sider har i denne omgang kun koncentreret sig om det designmæssige i det nye Timeline design.  Det er ikke imponerende kreativt, og det er overraskende hvor lidt avisernes grafiske designere har søgt at udnytte det store coverfoto til at kommunikere hvad de respektive medievirksomheder står for. Flere covers minder om sidste øjebliks løsninger, og der savnes kreativitet i det samlede budskab.

Lad os håbe, at de resterende medievirksomheder i det mindste får styr på det grafiske – og så kan vi i mellemtiden lave en analyse af hvordan danske avis-huse bruger Facebook i deres medieporteføjle.

Se oversigt over danske mediers timeline covers her

Og det er heller ikke lige kønt. Men det vender vi tilbage til i et kommende indlæg.

Kommenter artiklen