Facebook som ledelsesværktøj

Alene overskriften på dette indlæg vil få en række leder og chefer til at sige fra. Facebook som ledelsesværktøj – aldrig i livet: Det er en tidrøver, hvor medarbejderne sidder og udveksler ligegyldigheder med deres venner i arbejdstiden.

Men antagelsen er forkert, og der er en lang række fordele for virksomheder – store som små – at have en progressiv Facebook politik og en målrettet brug af det sociale medie. I det hele taget står danske virksomheder overfor en stor udfordring, når det handler om sociale medier. Både i forhold til deres kunder, deres leverandører og deres medarbejdere.

Hvad er et ”socialt medie”? Facebook, Twitter, LinkedIn og Flickr er sociale medier. Sociale medier er en samlet betegnelse for åbne online-netværk som folk kan bruge til at få forbindelse med hinanden, dele holdninger og gode links, reklamere for egne tiltag, debattere og meget andet.

Det er dialog og samtale som var vi i samme stue. Det er et virtuelt mødested – samlingsplads – torv eller om I vil –forsamlingshuset, hvor den lokale befolkning mødes for at diskutere, udveksle synspunkter og ideer og vise billederne af de  nyfødte i familien eller feriebillederne. Sådan har vi altid gjort, men med dem digitale teknologi og de forskellige platforme er det igen blevet muligt – og meget nemmere – at være i kontakt med sit netværk.

Vigtigst af alt – samtalen er blevet to-vejs. Vi deler, vi mødes (igen), vi diskuterer, vi inspireres, vi læser og vi underholdes på Facebook.

Direktøren skal med på sociale medier

3 millioner danskere har en Facebook profil og danskerne bruger meget tid på at følge med i hvad der sker i deres netværk.  Derfor er danske virksomheder og virksomhedslederne nødt til at være der. Det kan godt være, at det kan virke uoverskueligt – men direktøren skal også være på Facebook.

Fordi det er nødvendigt, da alle dine kunder og alle dine medarbejdere er der. De ”taler” om dig og din virksomhed.

Men mange virksomheder og ledere er IKKE med på Facebook. ”Det er ikke nødvendigt og spild af tid”, lyder holdningen. I stedet begrænser de eller måske nærmest lukker for medarbejdernes adgang til sociale medier i arbejdstid. Her begår virksomhederne og ledelserne en strategisk brøler af rang, der vil betyde at de står svagt i fremtidens hårde konkurrence om både kunder og medarbejdere.

Facebook er et voksent og modent medie, der i dag er den mest benyttede platform i verden til deling af indhold og dialog. Lige om lidt runder antallet af Facebook profiler 1 milliard på verdensplan, og tallet vokser hele tiden voldsomt.

Det er ikke længere ”kaffe-latte” snak, der er drivkraften på Facebook. Det er i stedet deling af indhold, billeder, nyheder, information, holdninger og følelser – alt sammen i en positiv ånd og kontekst.  For et stadigt stigende antal danskere er Facebook deres medie – der hvor de får deres nyheder, viden og inspiration fra.

Derfor skal virksomheder og ledere naturligvis også være med og være aktive. Derfor skal virksomheder have en progressiv og åben politik for brugen af sociale medier.

I en undersøgelse fra USA (offentliggjort juli 2012), der omfattede virksomheder af alle størrelser og i alle brancher, dokumenterer at når virksomheden og ledelsen engagerer sig i og bruger sociale medier løfter det virksomheden i forhold til både kunder, marked og medarbejdere.

Det er medarbejdere i virksomheder, der er blevet spurgt i undersøgelsen, og 81 procent af disse mener, at ledere der er aktive brugere af sociale medier er bedre rustet til at succesfyldt at lede virksomheden i en ”web 2.0 verden”.

Hvorfor og til hvad?:

Rekruttering:

Alle yngre mennesker – dvs dem under 35 år – bruger sociale medier som en naturlig og integreret del af deres liv. Derfor vælger mange af dem virksomheder fra, der ikke har en tilstedeværelse på sociale medier eller tillader medarbejderne at bruge dem i arbejdstiden. Med udsigten til arbejdskraft mangel er det en god investering at komme i gang og være med der, hvor ens medarbejdere er.

Sociale medier er et stort netværk, og derfor bruges de i stigende grad til at rekruttere og finde arbejdskraft. Både virksomheder og medarbejdere bruger deres sociale netværk til at finde deres næste medarbejder eller næste job.

Lederskab:

Begrebet ”Socialt lederskab” vil inden længe dukke op og blive det næste store hit inden for ledelsesverdenen. At lede er at være i dialog, at være kommunikerende, at være engagerende, at være synlig og mærkbar, at opfange og fornemme ændringer, før alle andre osv.

Derfor kommer ledere i fremtiden i høj grad til at benytte sig af ”sociale” teknikker i deres ledelsesarbejde, og her er sociale medier som Facebook, Twitter og LinkedIn ekstremt velegnede som værktøjer.

Ledelsesværktøj:

Virksomheder leder hele tiden efter nye måder at blive bedre og mere effektive på. Hvordan bliver vi en god arbejdsplads og hvordan opnår vi de mål, som vi har sat os i vores strategi?

Flere virksomheder har med stor succes kastet sig over at bruge sociale digitale værktøjer som en del af deres forandrings- og forbedringsarbejde af virksomheden. Det er lige fra AP Møller Mærsk over til Fakta, der bruger det. Især virksomheder, der er spredt ud over mange adresser er der store fordele i at bruge f. eks en Facebook gruppe som samlingssted til at udveksle for eksempel praksis på ”sådan gør vi her” .

Marketing:

Det er her, de fleste virksomheder ser muligheder. De vil gerne bruge de sociale medier som endnu en platform for salg. Der er også gode muligheder her, men det kræver en anden form for markedsføring og reklame end vi normalt er vant til. De gamle metoder virker ikke på de sociale medier, og der er ikke så meget andet at gøre her end at trække i arbejdstøjet og eksperimentere.

Mange virksomheder har flyttet deres kundesupport ud på Facebook, fordi det er der kunderne er.

Branding:

Din virksomhed – både som arbejdsplads og som ”produkt” – har stor gavn af en aktiv og målrettet indsats på de sociale medier. Dit produkt bliver mere end bare et produkt – din virksomhed bliver mere gennemsigtig. En god ”social medie” indsats øger kundernes tillid og loyalitet, viser alle undersøgelser.

Kulturskaber:

De fleste medarbejdere er stolte af deres arbejdsplads. De deler gerne gode oplevelser med hinanden, deres familie og deres venner. Vi deler gode billeder fra vores dagligdag, og det er med til at styrke fællesskabet og understøtte arbejdspladsens værdier.

Vi deler også gerne en god ide, der kan inspirere andre. Vi diskuterer gerne nyheder og information. Vi engagerer os mere, når vi bliver en del af et fællesskab.

Derfor er Facebook et godt ledelsesværktøj.

Derfor skal direktøren og de andre ledere på Facebook og derfor skal virksomheden også på Facebook.

Vi valgte jo heller ikke mobiltelefonen fra, fordi vi synes fastnet telefonen klarede alle vores behov.

Kommenter artiklen