Alle har en smartphone…

Udbredelsen af smartphones – hvad enten det er Iphones, Android eller Windows mobile telefoner – går vildt hurtigt.  Prognoser viser, at i 2016 har alle danskeren en smartphone.  Det er samtidigt forventningen, at ved udgangen af 2011 har op imod 2 millioner danskere en smart “device” i lommen.

Jeg er stødt på dette spændende website ourmobileplanet.com , hvor data samles på globalt plan i samarbejde med Google, Ipsos og MMA (Mobile Marketing Association) og det er ourmobileplanet.com mission, at give brugerne indblik i mobilbrugeren og mobilbrug.

Data stammer fra en større undersøgelse, der blev gennemført i forsommeren 2011. Australien topper med 37 procent af befolkningen som det land, hvor udbredelsen af Smartphones er slået mest igennem. Data kan kombineres på alle mulige måder, og giver et godt indblik i vores brug og forbrug af smartphonen.

Sammenligner vi Danmark med vores nabolande kan vi endnu en gang konstatere, at  Norge er mere digitale og mobile end vi er. Men vi er godt på vej sammen med Sverige. 30 procent af befolkningen havde i forsommeen 2011 en smartphone. Tallene viser også, at Tyskland er langt bagud, når det handler om mobile medier.

Selvom udbredelsen er gået stærkt går det mindre stærkt med at bruge smartphonen som mere end bare en telefon. Der er stadig et stort flertal, der primært bruger smartphonens basisfunktion – som telefon og til at sende SMS.

Ser vi på hvad vi bruger smartphonen til viser der sig et interessant billede, hvor Danmark adskiller sig markant fra de andre lande – her i grafen er det Norge og Sverige. Danskerne bruger deres smartphonen i langt mindre grad end andre til at læse nyheder på.

Hvor 70 procent af norske smartphones ejere bruger den til at læse nyheder på er det kun 45 procent i Danmark. Hvorfor er der denne forskel? Generelt er nordmændene mere digitale og mobile i deres nyhedsforbrug, og de norske mediehuse har i en længere årrække haft meget ambitiøse og offensive digitale strategier.

Tallene afslører under alle omstændigheder, at der er et uudnyttet potentiale for danske mediehuse for at få danskerne til at læse nyheder via deres smartphonen. Vækstpotentialet er gigantisk, og tager vi tilvæksten af

Men vil danskerne betale for at få adgang til nyheder eller andre informationer via deres smartphone eller for den sags skyld de lidt større mobile enheder – såkaldte “tablets”? Svaret er stadigt negativt og nedslående for en presset mediebranche.  En undersøgelse fra Pew Institute i USA viser, at et stort flertal af brugerne af de mobile tablets fortsat afviser at ville betale for nyheder. Omend  der spores en svagt stigende lyst til at betale for nyhedsindhold er der lang vej igen, før generelt nyhedsindhold bliver en vare af værdi, som brugerne af mobile devices vil betale for.

Hvor bruger vi smartphonen mest – det gør vi hjemme. Meget tyder på, at smartphonen har overtaget “avisen” eller tegneseriebladets funktion, som “underholdning, når vi går for os selv.

Iøvrigt er det sent på aftnen mellem 22 og 24 vi bruger smartphonen mest til at være på nettet.

Tallene dokumenterer det vi godt ved: Mobile digitale platforme bliver den helt store udfordring for mediehusene – potentialet er stort, men igen er det forretningsmodellen, der bliver udfordringen.

Hvordan tjener man penge på at levere indhold til kunder, der allerhelst ikke vil betale?

 

Kommenter artiklen