Total nedtur for US aviser

Oplaget styrtdykker fortsat for de amerikanske aviser. Seneste tal viser at oplaget i gennemsnit faldt med 10,6 procent, og det er det største fald den amerikanske avisbranche nogensinde har oplevet. Nedturen virker ustoppelig, og måske ser tallene endnu værre ud.

De amerikanske aviser må nemlig tælle elektroniske abonnenter med i deres oplagstal. Typisk sælger aviserne både et papirabonnement og et E-avis abonnement – og fornylig blev reglerne ændret sådan, at aviser må tælle sådant et abonnement med som to kunder.

Det fremgår af en artikel fra Kolotv.com , der beskriver hvordan ændringen i opgørelsesmetoden får oplagstallet til at stige kunstigt.

The Las Vegas Review-Journal was among the newspapers whose weekday circulation rose from the same time last year. Nevada’s largest newspaper saw its average weekday circulation rise 6.6 percent, or nearly 11,000 subscribers, to 175,841. It was a remarkable improvement, given that weekday sales of its print edition fell by 12,000 copies and Las Vegas ranks among the cities hardest hit by the Great Recession.

How did it happen? The Review-Journal’s circulation this year included 23,132 electronic editions compared with just 511 at the same time last year.

The big difference didn’t occur because that many more people suddenly decided to buy the Review-Journal’s digital replica of its print edition.

Sådan kan man hurtigt få pumpet sit printoplag op, men det er at snyde.

Kommenter artiklen