Ingen penge i online

For alle bladfolk er online verdenen en naturlig skuffelse. Fordi der er relativt færre penge at hente hjem. Toplinjen er meget mindre, og det giver en mindre omsætning i bladhuset.

Online kan næppe kompensere krone for krone for det mistede bladsalg, og det rejser en berettiget bekymring om journalistikkens fremtid.

En ny rapport udsender et ildevarslende budskab til aviskoncerner, der forventer, at deres journalistiske forretning vil kunne leve videre på nettet.

Når løn, husleje og alle andre omkostninger er trukket fra, er der næsten ingen penge at tjene på online journalistisk.

Det er hoved-konklusionen på Jon Lunds ugentlige ‘Digital View’ rapport ‘The economics of news: the case for qualitative journalism on the internet’, der udkom i dag.

Måske har han ret og alligevel ikke – det er muligt, at skabe bæredygtige publicistiske online nyhedsmedier, hvor er penge at tjene. Men er klart, at det bliver svært at skabe det bæredygtige online medie, hvis der ikke tænkes nyt og innovationen sættes i højsædet.

Start forfra – frigør dit mediehus fra “bladtankegangen” og giv plads til at online kan udvikle sig på egne præmisser. Så er er penge at tjene og der kan også oppebæres en journalistisk kvalitet, der opfylder brugernes behov.

Kommenter artiklen